top of page

אקולוגיה רוחנית / אלעד פרוטר



למה אנו מתכוונים באמת כאשר אנו מדברים על אקולוגיה?


כיום, עבור רבים האקולוגיה היא פשוט שם נרדף לשמירה על הסביבה. בשם האקולוגיה אנחנו יוצאים לשלל פעולות סביבתיות: מנקים ומטפחים שטחים ירוקים, מפגינים כנגד אסדות גז, מקימים גינות קהילתיות, ממחזרים, מנסים להפחית את הזיהום שאנו יוצרים... פעולות מבורכות מאין כמוהן... אך לעיתים נדמה כי הן חסרות משמעות אל מול עולם שלם הפועל מתוך תפיסה מעוותת, עולם אשר רואה בטבע לא יותר מאשר עוד מכונה משוכללת שכל יעודה הוא לשרתנו, עוד משאב שיש לנצל כדי להפוך את חיינו לנוחים יותר.

עד כמה באמת אנחנו מצליחים להשפיע על הסביבה שלנו? עד כמה אנחנו מצליחים להפוך את העולם לטוב יותר? עד כמה אנחנו מבינים את מלוא המשמעות של המושג אקולוגיה?


המילה "אקולוגיה" מורכבת מהמילים "אויקוס" ו"לוגוס", ומשמעותה היא: "תורת הקשרים". האקולוגיה חוקרת את היחסים בין כל צורות החיים על פני כדור הארץ - האדם, החי, הצומח והדומם.

בהיסטוריה האנושית היו תרבויות עתיקות מאיתנו שידעו לחיות את האקולוגיה, שידעו לחיות בהרמוניה יחד עם הטבע. תרבויות שעד היום, למרות כל ההתפתחות הטכנולוגית שלנו, אנו עדיין עומדים משתאים ופעורי פה אל מול שרידיהן העצומים: מונומנטים אדירים כדוגמת הפירמידות במצרים, פלאי האדריכלות היוונית והמקדשים בדרום אמריקה.

תרבויות כאלו כמו האינדיאנים, הקלטים, יוון ומצרים העתיקות, הודו, טיבט ואחרות, היו תרבויות שידעו לחיות באמת בהרמוניה עם הטבע, תרבויות שידעו לעבוד עם חוקי הטבע, שידעו לגעת במסתורין שלו...

תרבויות אלו הבינו שהאדם, בדיוק כמו המינרלים, הצמחים ובעלי החיים, הוא חלק בלתי נפרד מהטבע, ולכן צורת החשיבה הבסיסית שלהם הייתה שונה עד מאוד מצורת החשיבה המודרנית הרווחת כיום.

במקום להתייחס לטבע כאל מוצר שכל מטרתו היא לספק את צרכינו, או כאל מטרד שיש לתחום בעזרת גדרות ולהרחיק מאיתנו כדי שלא יפלוש ויפריע לנוחיותנו, אנשים אלו ראו בטבע בן-ברית ומורה, הם הבינו את החשיבות בקשר שבין האדם לטבע, ובנו את הערים ומרכזי האוכלוסין שלהם כחלק ממנו ולא על חשבון הריסתו.


כאשר אנחנו חוקרים תרבויות עתיקות אלו, אנו רואים שהציר המרכזי שאיפשר להן לבנות תרבות אקולוגית, במובן השלם של המילה, הציר שאפשר לכל אדם לחיות בהרמוניה עם הטבע ולא רק למעטים, הייתה העובדה שקודם כל הם ידעו למצוא את ההרמוניה בתוך עצמם, הם ידעו לחיות באופן פעיל את האקולוגיה הפנימית.

הם ידעו להתייחס לכדור הארץ כאל גוף חי, “החיה הקוסמית" כפי שקרא לו אפלטון, מערכת חיים אשר לכל מרכיב בה, כולל האדם, יש תפקיד. אורגניזם עצום הבנוי מחלקים רבים - כמו התאים והאיברים השונים שמרכיבים את גופנו.

ושבדיוק כמו בגופנו הפיזי - כאשר אחד האיברים לא יודע מה עליו לעשות, כאשר הוא פועל בחוסר הרמוניה עם שאר האיברים שבגוף, נוצרת פתולוגיה שבסופו של דבר עלולה לפגוע בגוף כולו.


לכן אחד הדברים החשובים ביותר שיש לעשות אם ברצוננו לשפר את המצב האקולוגי בעולם הוא לעזור לאנשים להבין איך בנוי עולם זה, איך בנויים הם עצמם, ולמצוא את תפקידם בתוכו.

החינוך שניתן לילדים בתרבויות העתיקות האלו לא היה מיועד לשם צבירת ידע אינטלקטואלי בלבד, הוא לא היה משהו חיצוני המנותק מהחיים. להיפך, החינוך אפשר לילד לקבל את הכלים שיעזרו לו לחיות נכון יותר, לממש את הפוטנציאל הגלום בו בצורה טובה יותר, להבין את היחסים שבין האדם לבין הטבע, להבין מהי המשמעות האמיתית של להיות אנושי.

החכמים לא היו אלו שידעו לצטט בע"פ ידיעות רבות, גם לא אלו שידעו להסביר מושגים מורכבים, או לבנות מכונות משוכללות. החכמים היו אלו שידעו לבטא בחייהם את חוקי הטבע, הם היו אלו שידעו לחיות את האידיאל בו האמינו, הם אלו שידעו יותר מכולם להתקרב למהותם האנושית.


האם כיום יש לנו מה ללמוד מתרבויות אלו?

אין בכך כל ספק.

כאשר מסתכלים לעומק ולומדים מהשיעורים שמספקת לנו ההיסטוריה, אנחנו מבינים ששינוי העולם חייב לעבור דרך שינוי האדם. אנחנו מבינים שהגורם הראשון, הגורם הבסיסי ביותר אשר מביא לעולם מזוהם, הוא לא המכוניות, המפעלים או השפכים הרעילים - אלו הם רק התוצרים של המזהם האמיתי. המזהם האמיתי הוא לא אחר מאשר המחשבה המזוהמת.

ובדיוק כמו בטבע - אין זה מספיק לטפל רק במה שרואים מעל לפני השטח. כל טיפול אמיתי בבעיה חייב להתחיל מהשורש שגרם לה.

לכן פעילות אקולוגית אינה מסתכמת רק בפעילויות חשובות ומבורכות של ניקיון חופים, מיחזור פלסטיק והפגנות כנגד פרוייקטים מזהמים, אלא – זו אמורה גם להיות פעילות פנימית - בתוכנו. מעשה שמתחיל בינינו לבין עצמנו, ברבדים העקרוניים והעדינים ביותר שלנו.

עלינו להיות מסוגלים לעצור מידי פעם את מירוץ החיים ולהתבונן על חיינו, על המחשבות שלנו, על מה שמניע אותנו, על האופן בו אנו מתייחסים לעצמנו, לאנשים שאנו פוגשים, לעולם בו אנו חיים.

אנו חייבים ללמוד להקשיב לקולות הנישאים אלינו מן העבר הרחוק, מהניסיון האנושי העתיק, קולות המלמדים אותנו מי אנחנו באמת, מהיכן באנו ולאן אנו הולכים.

בנוסף לפעילויות החשובות שאנו עושים כדי להלחם בזיהום הסביבה עלינו גם להעז לעשות צעד אחד נוסף פנימה, ולגלות כיצד לטפל בזיהומים הקיימים בתוכנו.


שם מתחילה האקולוגיה הרוחנית. שם נמצא הסוד לפתרון אמיתי ומתמשך של כל הבעיות בפניהן אנו ניצבים...





פוסטים אחרונים

הצג הכול

ראיון עם אלעד פרוטר

ראיון עם מנהל מרכז אנטאקראנה- אלעד פרוטר, בשאלות מתלמידיו על הדרך הרוחנית, על מתנותיה וקצת על מסעו האישי בתוכה.

bottom of page